وب پوش چیست؟ 

پوش وب ، پوش موبایل، پوش نوتیفیکیشن از جمله ابزارهایی هستند که در چند سال اخیر مورد توجه دیجیتال مارکترها قرار گرفته است. قبلا در مطلبی جداگاه در مورد پوش نوتیفیکیشن توضیح دادم، اینکه پوش نوتیفیکیشن چیست و استراتژی مناسب برای استفاده از آن چیست.

در این مطلب در مورد وب پوش توضیح خواهم داد. اگر با پوش نوتیفیکیشن آشنا نیستند پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید، در اینصورت با پیش زمینه بهتری به سراغ وب پوش خواهیم رفت.

 

پوش

وب پوش چیست؟ تعریف وب پوش نوتیفیکیشن

وب پوش نیز مانند پوش اپلیکیشن یک پیام متنی یا تصویری است که به کامپیوتر یا موبایل کاربر فرستاده می‌شود اما با این تفاوت که پوش بر بستر وب ارسال می‌شود نه بستر اپلیکیشن.

احتمالا حین کار با کامپیوتر ناگهان پیامی در گوشه صفحه مانیتور یا روی صفحه موبایل ظاهر می‌شود. این پیام قابل کلیک است و شما با کلیک بر روی آن به صفحه لندینگ ست شده در متن هدایت می‌شوید.

 

فرق وب پوش و پوش موبایل چیست؟

 

اجاره بدید با یک سئوال جواب بدهم. اگر یک برند فقط سایت داشته باشد و اپلیکیشن نداشته باشد نمی‌تواند از پوش استفاده کند؟ بله می‌تواند. رفتار کاربر به سمتی پیش می‌رود که استفاده از اپلیکیشن و اینترنت اشیا روزبروز بیشتر می‌شود اما بعید می‌دانم که با این تغییر رفتار ، وب به کلی فراموش شود و ظرفیت وب به صفر برسد. بنابراین یک ظرفیتی وجود دارد که از آن می‌توان برای ارتباط با کاربر استفاده کرد.

پوش وب دقیقا همین کار را برای ما انجام می‌دهد. وب پوش به ما کمک می‌کند که از ظرفیت موجود در وب غافل نشویم و حداکثر استفاده را از کانال‌های بازاریابی ببریم.

بنابراین پوش وب و پوش موبایل در یک چیز متفاوت هستند ، یکی بر بستر وب قابل استفاده است و دیگری بر بستر اپ.

وب پوش از چه عناصری تشکیل شده است؟

وب پوش دارای ساختار مشخصی است و جز در چند مورد جزئی ، دارای ساختار یکسانی است. عناصر تشکیل دهنده وب پوش نوتیفیکیشن شامل:

Notification title: بعضی‌ها فقط نام برند را ذکر می‌کنند اما می‌شود هر متنی که منجر به ctr بالاتری شود را نوشت.

Notification content: پیام اصلی پوش است. معمولا تعداد کاراکتر در مرورگرها متفاوت است بنابرین جمله هر چه کوتاه‌تر باشد شانس دیده شدن کل متن بیشتر است.

Notification URL: نام دامنه سایتی که پوش را ارسال کرده است.

Notification icon: معمولا اینجا لوگوی شرکت قرار می‌گیرد اما شما هر تصویری می‌تونید بزارید.

پوش وب چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان پیاده سازی کرد؟
برای پیاده‌سازی پوش وب لزومی به داشتن اپلیکیشن نیست. بدون اپ هم براحتی می‌توان وب پوش را راه‌اندازی کرد.

برای راه‌اندازی وب پوش ابتدا باید یک سرویس‌دهنده پوش انتخاب کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که چنین ابزاری ارائه می‌دهند و هر کدام دارای قابلیت‌های متعددی هستند. در پستی جداگانه به بررسی هر کدام خواهم پرداخت.

تعدادی از سایت‌هایی که خدمات ارسال پوش ارائه می‌دهند شامل:

Sendpuls
Onesignal
Pushcrew
Pushwoosh
Foxpush
Pushengage
Clevertap
Engagespot.co
Kumulos
هر کدام از این سایت‌ها، اسکریپتی در اختیار شما قرار می‌دهند که با قراردادن آن در قسمت head سایتتان، به راحتی می‌توانید وب پوش را پیاده‌سازی کنید.

برای مطالعه بیشتر: معرفی چند ابزار جستجوی کلمات کلیدی

آیا بعد از قرار دادن اسکریپت کار تمام است و ‌می‌توان پوش ارسال کرد؟
قطعا نه ، وب پوش نوتیفیکیشن یک کانال بازاریابی مبتنی بر اجازه است (permission-based). تا زمانی که کاربر به شما اجازه ندهد تا به او پوش ارسال کنید امکان ارسال پوش برای شما مقدور نیست.

چگونه از کاربر برای ارسال پوش اجازه بگیریم؟
اجازه گرفتن از کاربر مبتنی بر مرورگر است که به اصطلاح به آن browser-level یا browser-based می‌گوییم. دو تصویر زیر بخوبی نحوه اجازه گرفتن از کاربر را نشان می‌دهد.

در تصویر اول می‌بینید که یک باکس کوچک کنار address bar ظاهر شده که دوتا دکمه روی آن قرار دارد. یکی Allow و دیگری Block. کاربر با کلیک بر روی Allow این اجازه را به ما می‌دهد که به او پوش ارسال کنیم.

این روش نمایش یا اجازه گرفتن را Soft Ask می‌گوییم.
توجه داشته باشید اگر می‌خواهید چنین باکسی نمایش دهید ابتدا باید یک فایل .js و یک فایل Service worker در روت دامنه آپلود کنید. علاوه بر این، دامنه سایت حتما باید با پروتکل HTTPS فراخوانی شود در غیر اینصورت نمی‌توانید از این روش استفاده کنید.

جزئیات مربوط به service worker و فایل js را خود شرکت خدمات‌دهنده به شما می‌گوید.

در تصویر دوم ، کسب اجازه به صورت یک پیغام به کاربر نمایش داده می شود. شما می‌توانید هر پیامی که دوست دارید در این باکس نمایش دهید. احتمالا چنین پیامهایی را زیاده دیده‌اید مثلا “اگر مایلید از آخرین اخبار مطلع شود روی بله کلیک کنید!”

کدام مرورگرها از وب پوش پشتیبانی می‌کنند؟
در حال حاضر کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری از وب پوش پشتیبانی می‌کنند. +

 

برای دریافت اسکریپت اختصاصی برای ساخت پوش نوتیفیکیشن برای سایت خود اینجا کلیک فرمایید